Ο Μαρδόνιος υποβάλλει νέες προτάσεις στους Αθηναίους και μετά την απόρριψη τους εισβάλλει στην Αττική, κυριεύει - για δεύτερη φορά μέσα σε δέκα μήνες - την Αθήνα, έρημη από τους κατοίκους της, καίει την Αττική και υποχωρεί προς τη Βοιωτία. Εκεί θα στρατοπεδεύσει στις όχθες του Ασωπού, κοντά στις Πλαταιές. Οι Σπαρτιάτες στέλνουν στρατό με επικεφαλής το βασιλιά Παυσανία. Η ελληνική δύναμη, που φθάνει τις 110.000 άνδρες, στρατοπεδεύει στις απέναντι όχθες του Ασωπού, στους πρόποδες του Κιθαιρώνα. Η σύγκρουση, που θα καθυστερήσει δέκα ημέρες, γιατί οι οιωνοί δεν ήταν ευνοϊκοί, θα γίνει τον Αύγουστο του 479 π.Χ. Τους Έλληνες θα ειδοποιήσει για την επικείμενη επίθεση του Μαρδονίου ο Αλέξανδρος της Μακεδονίας, φτάνοντας μέσα στη νύχτα, με κίνδυνο της ζωής του, στο ελληνικό στρατόπεδο. Τονίζοντας την κοινή ελληνική καταγωγή όλων, ζητάει από τους άλλους Έλληνες να βοηθήσουν και για την ελευθερία τη δική του και της χώρας του, όταν θα νικήσουν τους Πέρσες. Στη μάχη που δόθηκε το επόμενο πρωί, η περσική δύναμη συντρίβεται και μόνο τα απομεινάρια της θα επιστρέψουν στην Ασία, ενώ ο Μαρδόνιος θα ταφεί στη χώρα της οποίας ονειρεύτηκε να γίνει σατράπης και εναντίον της οποίας οδήγησε την πρώτη εκστρατεία των Περσών (492 π.Χ.) και έκλεισε την τελευταία (479 π.Χ.). Ο Παυσανίας απορρίπτει με αποτροπιασμό την πρόταση κάποιου Αιγινήτη να ατιμάσει το νεκρό του Μαρδόνιου, εκδικούμενος το θάνατο του Λεωνίδα. Οι Έλληνες, αφού μοιράστηκαν τα πλούσια λάφυρα, μεταφέρουν τον πόλεμο στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου. Νικούν στη Μυκάλη τους Πέρσες και απελευθερώνουν τις ιωνικές πόλεις. Οι Σπαρτιάτες διαφωνούν με τη συνέχιση του αγώνα και επιστρέφουν, ενώ η ηγεσία των ελληνικών δυνάμεων περνάει στα χέρια των Αθηναίων, που κυριεύουν στον Ελλήσποντο το περσικό φρούριο της Σηστού (479 π.Χ.).
Στο τέλος του κειμένου περιλαμβάνονται εργασίες συνολικής θεώρησης για όλες τις ενότητες.
Eνότητα 17η: Η MAXH TΩN ΠΛATAIΩN IX 61-64, 80-81
Διδακτικοί στόχοι:
- Να γνωρίσουν οι μαθητές τη μάχη που έκρινε ουσιαστικά την τύχη των περσικών πολέμων και να κατανοήσουν το ρόλο του Παυσανία.
- Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της ενότητας και ομοψυχίας των Ελλήνων και το ρόλο των περσικών πολέμων στη διαμόρφωση ελληνικής εθνικής συνείδησης.
- Να συμπληρώσουν τις γνώσεις τους για τη μέθοδο του ιστορικού (ιδίως την αντικειμενικότητα και αμεροληψία).
Ελευθερία - ύβρις - εθνική συνείδηση
Αντικειμενικότητα ιστορικού - περιγραφή
Λέξεις Κλειδιά Βιβλίο ένατο, Καλλιόπη, μάχη Πλαταιών, τέλος, Ιστορία
Η μούσα Καλλιόπη
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ο Μαρδόνιος υποβάλλει
νέες προτάσεις στους Αθηναίους και μετά την απόρριψή τους εισβάλλει
στην Αττική, κυριεύει – για δεύτερη φορά μέσα σε δέκα μήνες – την
Αθήνα, έρημη από τους κατοίκους της, καίει την Αττική και υποχωρεί προς
τη Βοιωτία. Εκεί θα στρατοπεδεύσει στις όχθες του Ασωπού, κοντά στις
Πλαταιές. Οι Σπαρτιάτες στέλνουν στρατό με επικεφαλής το βασιλιά
Παυσανία. Η ελληνική δύναμη, που φθάνει τις 110.000 άνδρες,
στρατοπεδεύει στις απέναντι όχθες του Ασωπού, στους πρόποδες του
Κιθαιρώνα. Η σύγκρουση, που θα καθυστερήσει δέκα ημέρες, γιατί οι
οιωνοί δεν ήταν ευνοϊκοί, θα γίνει τον Αύγουστο του 479 π.Χ. Τους
Έλληνες θα ειδοποιήσει για την επικείμενη επίθεση του Μαρδονίου ο
Αλέξανδρος της Μακεδονίας, φτάνοντας μέσα στη νύχτα, με κίνδυνο της
ζωής του, στο ελληνικό στρατόπεδο. Τονίζοντας την κοινή ελληνική
καταγωγή όλων, ζητάει από τους άλλους Έλληνες να βοηθήσουν και για την
ελευθερία τη δική του και της χώρας του, όταν θα νικήσουν τους Πέρσες.
Στη μάχη που δόθηκε το επόμενο πρωί, η περσική δύναμη συντρίβεται και
μόνο τα απομεινάρια της θα επιστρέψουν στην Ασία, ενώ ο Μαρδόνιος θα
ταφεί στη χώρα της οποίας ονειρεύτηκε να γίνει σατράπης και εναντίον της
οποίας οδήγησε την πρώτη εκστρατεία των Περσών (492 π.Χ.) και έκλεισε
την τελευταία (479 π.Χ.). Ο Παυσανίας απορρίπτει με αποτροπιασμό την
πρόταση κάποιου Αιγινήτη να ατιμάσει το νεκρό του Μαρδόνιου,
εκδικούμενος το θάνατο του Λεωνίδα. Οι Έλληνες, αφού μοιράστηκαν τα
πλούσια λάφυρα, μεταφέρουν τον πόλεμο στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου.
Νικούν στη Μυκάλη τους Πέρσες και απελευθερώνουν τις ιωνικές πόλεις. Οι
Σπαρτιάτες διαφωνούν με τη συνέχιση του αγώνα και επιστρέφουν, ενώ η
ηγεσία των ελληνικών δυνάμεων περνάει στα χέρια των Αθηναίων, που
κυριεύουν στον Ελλήσποντο το περσικό φρούριο της Σηστού (479 π.Χ.).
ΕΝΟΤΗΤΑ 17η |
H ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΠΛΑΤΑΙΩΝ - ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΗΣ
IX 61–64, 80–81
|
Θεματικά κέντρα
|
|
Το πρωί της 17ης Αυγούστου 479 π.Χ. το
περσικό ιππικό αρχίζει την επίθεση. Η πίεση που δέχονται οι
Λακεδαιμόνιοι είναι τέτοια, που ζητούν εσπευσμένα βοήθεια από τους
Αθηναίους, οι οποίοι όμως πολεμούν με τους Θηβαίους και αδυνατούν να
μετακινηθούν.
Δύσκολες στιγμές για τους Σπαρτιάτες
Πλαταιές: οι διαδοχικές (Ι,ΙΙ,ΙΙΙ) θέσεις των αντιπάλων πριν από την τελική μάχη.
ἀποβλέψαντα τὸν Παυσανίην πρὸς τὸ ῞Ηραιον τὸ Πλαταιέων ἐπικαλέσασθαι τὴν θεόν,
χρηίζοντα μηδαμῶς σφέας ψευσθῆναι τῆς ἐλπίδος.
χρηίζοντα μηδαμῶς σφέας ψευσθῆναι τῆς ἐλπίδος.
Ανατροπή της κατάστασης
IX62. Κι
ενόσω αυτός έκανε ακόμη την επίκλησή του, οι Τεγεάτες ξεπετάχτηκαν
πρώτοι απ' τις γραμμές τους και βάδιζαν εναντίον των βαρβάρων· κι αμέσως
μετά την προσευχή του Παυσανία οι Σπαρτιάτες κάνοντας θυσίες πήραν
ενθαρρυντικά προμηνύματα· κι όταν επιτέλους τα πήραν, βάδιζαν κι αυτοί
εναντίον των Περσών, κι οι Πέρσες τους αντιμετώπιζαν ρίχνοντας βέλη. Η
πρώτη μάχη λοιπόν δόθηκε γύρω απ' τον φράχτη με τα γέρρα· κι όταν αυτός
έπεσε, τότε πια γινόταν αγώνας αδυσώπητος και για πολλή ώρα ακριβώς
δίπλα στο ναό της Δήμητρας4,
ώσπου έφτασαν σε μάχη σώμα με σώμα· γιατί οι βάρβαροι έπιαναν με τα
χέρια τους τα δόρατα και τα κατατσάκιζαν. Λοιπόν οι Πέρσες δεν
υστερούσαν σε παλικαριά και σε σωματική δύναμη, αλλά δεν είχαν βαρύ οπλισμό5 κι επιπρόσθετα, τους έλειπε η γνώση και δεν κάτεχαν την τέχνη του πολέμου6
όσο οι αντίπαλοί τους. Λοιπόν, έτσι που ξεπετιούνταν μπροστά απ' τις
γραμμές τους, ένας ένας και δέκα δέκα, άλλοτε περισσότεροι κι άλλοτε
λιγότεροι, σχηματίζοντας πυκνές ανθρώπινες μάζες εισχωρούσαν στις
γραμμές των Σπαρτιατών κι έβρισκαν το θάνατο.
Θάνατος του Μαρδόνιου
Πέρσης ιππέας.
IX63. Κι
εκεί που τύχαινε να βρίσκεται ο ίδιος ο Μαρδόνιος, που πολεμούσε καβάλα
σ' άσπρο άλογο και περιστοιχιζόταν από τα πρώτα παλικάρια, τους χίλιους
επίλεκτους Πέρσες, εκεί οι Σπαρτιάτες δέχτηκαν τη μεγαλύτερη πίεση.
Λοιπόν, για όση ώρα ο Μαρδόνιος ήταν ζωντανός, οι δικοί του κρατούσαν
τις θέσεις τους και κρατώντας μέτωπο στον εχθρό σκότωναν πολλούς
Λακεδαιμονίους· απ' τη στιγμή όμως που σκοτώθηκε ο Μαρδόνιος και το
τάγμα που τον περιστοίχιζε, κι ήταν το πιο δυνατό, γονάτισε, τότε λοιπόν
το 'βαλαν στα πόδια και οι άλλοι και υποχώρησαν μπροστά στους
Λακεδαιμονίους· γιατί το μεγαλύτερο μειονέκτημά τους ήταν η σκευή, καθώς
ήταν χωρίς θωράκιση· δηλαδή αγωνίζονταν, απροστάτευτοι αυτοί, με
εχθρούς βαριά οπλισμένους.
Εκδίκηση για το Λεωνίδα
{Η φυγή των Περσών συνεχίστηκε, υπό την
κάλυψη του ιππικού, ως το ξύλινο τείχος, όπου γίνεται πραγματική σφαγή.
Τα υπολείμματα της βαρβαρικής στρατιάς αποχωρούν από την Ελλάδα.}
Τα λάφυρα
Τα αναθήματα
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. α) Να γράψετε ένα σύντομο χαρακτηρισμό του Παυσανία με βάση τα
λόγια και τις πράξεις του, που περιλαμβάνονται στο κείμενο της ενότητας.
β) Να συγκρίνετε το χαρακτηρισμό που προκύπτει από το κείμενο του
Ηροδότου με όσα αναφέρει ο Θουκυδίδης («Παράλληλο κείμενο»).2. Ποιοι παράγοντες νομίζετε ότι οδήγησαν τους Πέρσες στην ήττα;
ΑΝΑΚΕΦΑΛΑIΩΣΗ
Οι Λακεδαιμόνιοι δέχονται μεγάλη πίεση από το περσικό ιππικό και
ζητούν βοήθεια από τους Αθηναίους, που αδυνατούν να ανταποκριθούν, καθώς
αυτοί αγωνίζονται κατά των Θηβαίων. Ο Παυσανίας με τους ελιγμούς του
παρασύρει τον περσικό στρατό σε ορεινή περιοχή, όπου το ιππικό
αχρηστεύεται. Ο Μαρδόνιος σκοτώνεται, οι Πέρσες τρέπονται σε φυγή και
φτάνουν ως το τείχος, όπου γίνεται πραγματική σφαγή. Οι Έλληνες μετά από
τα αφιερώματα στους θεούς που τους συντρέξανε, μοιράζονται πλούσια
λάφυρα.
Ο τρίποδας των Πλαταιών
Παράλληλο κείμενο
Ο Παυσανίας μετά τη νίκη στις Πλαταιές(Ο Παυσανίας) το πήρε απάνω του πολύ περισσότερο και δεν μπορούσε πια να ζει με τον πατροπαράδοτο τρόπο, αλλά ντυνόταν με περσικές στολές, βγήκε από το Βυζάντιο κι έκανε περιοδείες στη Θράκη, συνοδευόμενος από Μήδους υπασπιστές και Αιγυπτίους, κι έκανε τραπέζια κατά τον περσικό τρόπο […] Κι έγινε δύσκολο να τον πλησιάσει κανείς, κι όταν θύμωνε, φερνόταν τόσο άγρια σε όλους εξίσου, ώστε κανένας δεν μπορούσε να παρουσιαστεί μπροστά του· κι αυτός ήταν από τους κυριότερους λόγους που οι σύμμαχοι άλλαξαν μέρος και πήγαν με τους Αθηναίους.
Θουκυδίδης, ῾Ιστορίαι, Α 130. Μετάφραση: Έλλη Λαμπρίδη
«Τους γεννούσε πολλές υποψίες επειδή είχε φύγει παράνομα, και μιμούνταν τους τρόπους των βαρβάρων, και δεν καταδεχόταν να είναι ίσος με τους άλλους· κι αναθυμούνταν και τ' άλλα του τα φερσίματα, πως ο τρόπος της ζωής του ήταν διαφορετικός από τις καθιερωμένες συνήθειες, και πως στον τρίποδα που είχαν αναθέσει οι Έλληνες στους Δελφούς, από τα πιο ωραία και πολύτιμα λάφυρα των Μήδων, το είχε πάρει απάνω του να επιγράψει από δική του πρωτοβουλία το ακόλουθο επίγραμμα:
Ο αρχηγός των Ελλήνων Παυσανίας, που κατέστρεψε
των Μήδων το στρατό, στο Φοίβο αφιερώνει τούτο δω.
Το επίγραμμα το έσβησαν αμέσως τότε οι Λακεδαιμόνιοι από τον τρίποδα κι έγραψαν μια μια με τ' όνομά τους τις πολιτείες που είχανε μαζί καταλύσει την εξουσία των βαρβάρων..»
Θουκυδίδης, ῾Ιστορίαι, Α 130, 132. Μετάφραση: Έλλη Λαμπρίδη
ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΗΣ
Με την άλωση του φρουρίου της Σηστού (βλ. περίληψη, σ. 89) τελειώνει η ιστορική αφήγηση
του Ηροδότου με τη φράση «Κι αυτό το χρόνο δεν είχαμε, πέρ' απ' αυτά,
κανένα άλλο γεγονός». Ο Ξέρξης στο μεταξύ έχει πληροφορηθεί την
καταστροφή από τον Αρτάβαζο, που έφτασε στην Ασία μέσω Βυζαντίου. Έτσι
οι Ασιάτες τιμωρούνται για την ύβρη τους, να επιχειρήσουν την κατάκτηση
της Ευρώπης, μιας περιοχής που δεν τους ανήκε, αλλά αποτελούσε
«ξεχωριστό κόσμο» (για να θυμηθούμε το προοίμιο του Ηροδότου). Η αφήγηση
που είχε αρχίσει από την Ασία κλείνει επιστρέφοντας στην Ασία (κυκλική σύνθεση*). Το έργο του Αλικαρνασσέα ιστορικού τελειώνει με ένα ανέκδοτο*
με πρωταγωνιστή τον βασιλιά Κύρο, ιδρυτή του περσικού κράτους. Ο Κύρος
λοιπόν, όταν είχε ήδη κατακτήσει πολλές χώρες, δέχτηκε την πρόταση να
εγκατασταθούν οι Πέρσες σε μια από τις κατακτημένες χώρες, πιο πλούσια
από τη δική τους. Εκείνος απάντησε ότι δέχεται, αλλά θα πρέπει να
γνωρίζουν και να αποδεχτούν ότι από γενναίοι πολεμιστές θα γίνουν
μαλθακοί, γιατί «δεν γίνεται απ' την ίδια γη να βλασταίνουν και το ένα
και το άλλο, και καρποί θαυμαστοί και άνδρες με πολεμική αρετή». (ΙΧ
122) Η ορεινή και άγονη χώρα βγάζει άντρες γενναίους και τολμηρούς, η
εύφορη πεδινή μαλθακούς.
1 οι Λακεδαιμόνιοι και οι Τεγεάτες: συναποτελούσαν τη δεξιά πτέρυγα στη μάχη· ο αριθμός των Λακεδαιμονίων προκύπτει, αν υπολογίσουμε για καθένα από τους 5.000 Σπαρτιάτες επτά είλωτες ελαφρά οπλισμένους και για καθένα από τους 5.000 περίοικους έναν.
2 γέρρα: μακρόστενες, ελαφρές ασπίδες από βέργες λυγαριάς καλυμμένες με δέρμα βοδιού. Οι Πέρσες σχημάτιζαν με τα γέρρα τους τείχος, για να προστατεύονται καθώς τόξευαν.
3 της Ήρας: ο ναός της Ήρας της Κιθαιρωνίας, πιο γνωστός ως ναός της Ήρας της Τελείας.
4 της Δήμητρας: ο ναός ήταν αφιερωμένος στην Ελευσίνια Δήμητρα και βρισκόταν στην κοιλάδα του ποταμού Μολόεντα, στην τοποθεσία Αργιόπιο.
5 δεν είχαν βαρύ οπλισμό: στο πρωτότυπο «ἄνοπλοι», γιατί δεν κρατούσαν μεγάλες ασπίδες παρά μόνο τα γέρρα, και δεν φορούσαν θώρακα ή βαρύ θώρακα. Να συγκρίνετε τον οπλισμό Ελλήνων- Περσών, παρατηρώντας τις εικόνες.
6 την τέχνη του πολέμου: οι Σπαρτιάτες ήταν γνωστοί για τα «τεχνάσματα» που χρησιμοποιούσαν στη μάχη, όπως η εικονική οπισθοχώρηση που εφάρμοσαν και στις Θερμοπύλες (βλ. ενότητα 13, σ. 70).
7 χρησμό: ο χρησμός που ανέφερε ο Ηρόδοτος (στο VIII 114) παρουσιάζει ενδιαφέρον, αφού η Πυθία μετά τη μάχη των Θερμοπυλών παράγγειλε στους Σπαρτιάτες να ζητήσουν από το βασιλιά των Περσών εκδίκηση για τον Λεωνίδα και να πάρουν ό,τι τους δώσει. Πράγματι πρόλαβαν τον Ξέρξη στη Θεσσαλία, όταν αποχωρούσε από την Ελλάδα, και αυτός γέλασε και τους είπε σαρκαστικά ότι θα πάρουν την εκδίκηση από τον Μαρδόνιο. Πρόκειται λοιπόν και για τιμωρία της ύβρης του Ξέρξη.
8 την πιο λαμπρή: η μάχη των Πλαταιών απεικονίστηκε στη δυτική ζωφόρο του ναού της Αθηνάς Νίκης (βλ. εικόνα σ. 93)· πρόκειται για τη μοναδική περίπτωση αναπαράστασης ιστορικού γεγονότος σε ναό, ενώ στον Παρθενώνα ο Φειδίας με την αναπαράσταση της μυθικής Αμαζονομαχίας απέδωσε την απόκρουση των Περσών.
9 είναι οι ίδιοι: η γενιά τους έφτανε στον Ηρακλή.
10 …επαργυρωμένα: ο Ηρόδοτος έχει αναφερθεί στον πλούτο των Περσών στις μάχες των Θερμοπυλών και της Σαλαμίνας.
11 κρατήρες: μεγάλα αγγεία με φαρδύ στόμιο, στα οποία έκαναν την ανάμειξη του οίνου με νερό.
12 κούπες: στο πρωτότυπο φιάλη, φαρδύ αβαθές αγγείο με ανοικτό στόμιο, μέσα στο οποίο έβραζαν υγρά.
13 λεβέτια: λέβητες, καζάνια. Συχνά κατασκευάζονταν από πολύτιμο μέταλλο και δίνονταν βραβείο σε αγώνες.
14 ακινάκης: ήταν μικρό και πλατύ ξίφος, που το χρησιμοποιούσαν οι Πέρσες και οι Σκύθες.
15 χάλκινο φίδι: ο χρυσός τρίποδας στηριζόταν στα κεφάλια τριών φιδιών, το σώμα των οποίων σχημάτιζε σπειρωτή στήλη, χάλκινη, που αποτελούσε τη βάση του τρίποδα. Εκεί έγραψαν τα ονόματα των πόλεων που απέκρουσαν την περσική επίθεση. Ο Θουκυδίδης αναφέρει ότι ο Παυσανίας είχε αρχικά χαράξει επιγραφή με το όνομά του, η οποία αποτέλεσε αφορμή να κατηγορηθεί ο Σπαρτιάτης βασιλιάς για αλαζονική συμπεριφορά. Βλ. «Παράλληλο κείμενο».
16 το άγαλμα του Δία: τα πλούσια αφιερώματα δείχνουν τον πλούτο των λαφύρων.
17 εφτά πήχες ψηλό: ένας πήχυς ήταν 0,53 μ.
18 η κάθε πόλη: τα λάφυρα είχαν μεγάλη σημασία για την οικονομική ζωή των ελληνικών πόλεων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου