Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 1η ενότητα Ε' Δημοτικού (Ο φίλος μας το περιβάλλον).


Κριτήριο Αξιολόγησης
Τάξη: Ε΄
Ενότητα: 1η Ο φίλος μας το περιβάλλον
Ονοματεπώνυμο:
Ημερομηνία:




Α. Ακούω και γράφω
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................





Β. ΕΡΓΑΣΙΕΣ

1.        Συμπλήρωσε τα ρήματα των προτάσεων με : -τε ή -ται
 
·         Ο Γιώργος διακρίνε..... για την εξυπνάδα του.
·         Μην αργεί..... . Η ταινία έχει αρχίσει κιόλας να παίζε..... .
·         Τι ενοίκιο πληρώνε..... γι’ αυτό το διαμέρισμα;
·         Το σπίτι τους βρίσκε..... δίπλα στο ποτάμι.
·         Η Ελλάδα στο μεγαλύτερο μέρος βρέχε..... από θάλασσα.
·         Φοβάτ..... τα σκυλιά και κρύβε..... όταν τα βλέπει.
·         Τι μαγειρεύ..... εσείς εκεί πέρα;
·         Γιατί χάνε..... διαρκώς τα μολύβια σας;



2.        Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα χωρίς ν’ αλλάξεις το πρόσωπο και τον αριθμό των ρημάτων.

Ενεστώτας
Παρατατικός
Αόριστος
Υπερσυντέλικος
ανεβαίνεις



φτερουγίζει



θυμάται



κρεμιέμαι






3.        Ξανάγραψε το κείμενο μεταφέροντας τα ρήματα σε χρόνο Ενεστώτα.

            Η απαλή αύρα της θάλασσας μας δρόσιζε και νότιζε τα ρούχα μας. Νιώθαμε μια απερίγραπτη ηρεμία καθώς το μυρωμένο αεράκι μας χάιδευε το πρόσωπο. Τα μάτια μας ατένιζαν με συγκίνηση και δέος τον έναστρο ουρανό, που φαινόταν πιο λαμπερός από ποτέ, ενώ ο παφλασμός των κυμάτων ήχησε στα αφτιά μας σαν το τραγούδι των σειρήνων που μας καλούσαν κοντά τους.
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................




4.        Στις παρακάτω προτάσεις να υπογραμμίσετε τα χρονικά επιρρήματα, τις φράσεις με προθέσεις που φανερώνουν χρόνο και τις χρονικές προτάσεις.

α) Αύριο θα πάμε εκδρομή.
β) Σε λίγο θα αρχίσει ο αγώνας.
γ) Δε θα σε ξεχάσω ποτέ.
δ) Ο Γιώργος θα γυρίσει κατά το βραδάκι.
ε) Όταν έμαθε τα νέα ξέσπασε σε κλάματα.
στ) Μόλις γυρίσεις, τηλεφώνησέ μου.



5.        Σχημάτισε σύνθετες λέξεις.

Μηχανή + οδηγός         ...............................................................................................
Όργανο + παίχτης          ...............................................................................................
Κόσμος + πλημμύρα     ...............................................................................................
Μεγάλος + καρχαρίας   ...............................................................................................
Μεγάλος + καρδιά         ...............................................................................................




Γ. ΚΕΙΜΕΝΟ
Η θάλασσα δεν ήταν μακριά, δέκα λεπτά τρεχαλητό [...] Όλοι ξέραμε κολύμπι. Απλωτές, σανίδια, βουτιές. Παραβγαίναμε στο μακροβούτι. Νικούσε πάντα ο Τζούβας κι ερχόμουν δεύτερος εγώ.
            Μας άρεσε να ‘ναι η θάλασσα φουρτουνιασμένη. Ακυμάτιστη ήταν για τους γέρους, για όσους δεν ήξεραν να κολυμπάν, βαρετή. [...] Ριχνόμαστε τ΄ αφρισμένα νερά της με ουρλιαχτά και γέλια. Δίναμε μια, πατώναμε και τιναζόμασταν στον αέρα, πιο ψηλά από τα κύματα που απανωτά έρχονταν καταπάνω μας κοχλάζοντας, μας προσπερνούσαν και ξεφούσκωναν πάνω στα βότσαλα του γιαλού, κουβαλώντας μαζί τους πράσινα γλιστερά φύκια. Όμως εμείς καρτερούσαμε το Μεγάλο Κύμα. Ανάμεσα στ΄ άλλα, το ξεχωρίζαμε από μακριά .Μούγκριζε σαν ζώα αφηνιασμένα κι όσο πλησίαζε τόσο άφριζε.
Ζωρζ Σαρρή, Τα στενά παπούτσια

Δ. Ασκήσεις   

α) Βάζω έναν τίτλο στο παραπάνω απόσπασμα.
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



β) Πώς ήθελαν τα παιδιά τη θάλασσα; Πώς τους φαινόταν όταν δεν είχε κύμα;
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................



γ) Βρίσκω και γράφω δύο εικόνες από το παραπάνω απόσπασμα.
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
    

    
 
       
          

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου