Πέμπτη 5 Απριλίου 2012

Επαναληπτικές ασκήσεις στη Γλώσσα για την 15η ενότητα Δ' Δημοτικού (Χριστός Ανέστη).



1. Ακούω και γράφω.
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________    



2. Στις παρακάτω προτάσεις φτιάξε παράγωγες ή σύνθετες με τις λέξεις της παρένθεσης.

Φωνάξαμε την …………………………………………… (πυρ) για να σβήσει τη φωτιά.
 Πρέπει να ………………………………….. (κόπος) πολύ για να φτάσεις το στόχο σου!
 Έκανε πολλή ζέστη και γι’ αυτό αγόρασα ένα ……………………………….. (δροσιά) ποτό.
 Έχω αλλεργία στα ……………………………….. (μαλλί) ρούχα κι έτσι φοράω μόνο ……………………………………… (βαμβάκι)



3. Συμπλήρωσε τα κενά με ότι ή ό,τι.

Μου είπε …………. θα φύγουμε αύριο για το χωριό, αλλά έχει τόση δουλειά που ………… και να μου πει δεν τον πιστεύω.
Νομίζω ………… κάνει πολύ κρύο έξω! …………... και να φορέσω, φοβάμαι θα κρυώνω.
 ………… κι αν του πεις, αυτός θα κάνει ……….. θεωρεί ………… είναι πιο σωστό.
 Του είπα …………. θα ενεργήσω όπως νομίζω …………. είναι καλύτερα για όλους.
 Μια παροιμία λέει …………..: «………… λάμπει δεν είναι χρυσός».



4. Συμπλήρωσε τα κενά με τις κατάλληλες αναφορικές αντωνυμίες.

……………………. μαθητής το γνωρίζει, να σηκώσει το χέρι του.
 Αγόρασε ………………….. μπλουζάκι σου αρέσει περισσότερο.
 Βοήθησαν όλοι ……………… βρέθηκαν κοντά μας και αυτό ήταν πολύ συγκινητικό!
 Μάρκο, θα σου δώσω εγώ ……………….. χρήματα χρειάζεσαι και μη στεναχωριέσαι …………….. κι αν σου λένε!
 Η εβδομάδα ……………. πέρασε ήταν πολύ κουραστική, αφού έκανα τόσες δουλειές ……………. δεν είχα κάνει όλο το μήνα που πέρασε!



5. Συμπλήρωσε τα κενά με τους συνδέσμους που λείπουν.

Οι φίλοι μου ………… εγώ κάθε απόγευμα παίζουμε ποδόσφαιρο.
 Ήθελα να ταξιδέψε με αεροπλάνο ……………. δε βρήκα εισιτήριο.
 Δε συμφωνώ ………………… με εσένα ………………. με κανέναν.
 Δεν πήγες όσο καλά μπορούσες, ………………….. κάτι έγραψες.
 Ο Γιάννης ήθελε πολύ να έρθει, ……………….. είχε πολλή δουλειά …………. δεν τα κατάφερε.
 Χθες πήγα στο μάθημα των αγγλικών, ………………… είχα πυρετό.



6. Ξαναγράψε τις προτάσεις αντικαθιστώντας το ρήμα με μετοχή.

Τα ξύλα έχουν βραχεί.                      Τα ξύλα είναι βρεγμένα.
Η Αλίκη έχει κρυφτεί.                  ……………………………………………………………………………..
Η μαμά έχει απλώσει τα ρούχα.     Τα ρούχα …..………………………………………………………..
 Το αυτοκίνητο έχει επισκευαστεί.  ……………………………………………………………………………..
 Το άρθρο έχει δημοσιευτεί.           ……………………………………………………………………………..
 Το σπίτι έχει σκονιστεί πολύ.        ……………………………………………………………………………..



 7. Να σχηματίσεις τις ενεργητικές και παθητικές μετοχές των παρακάτω ρημάτων.

Ρήμα

Ενεργητική Μετοχή
Παθητική Μετοχή
·         δένω
_________________
____________________
·         πιάνω
_________________
____________________
·         στενοχωρώ
_________________
____________________
·         καλύπτω
_________________
____________________
·         πληγώνω
_________________
____________________
·         βάφω
_________________
____________________
·         μπλέκω
_________________
____________________



8. Να συμπληρώσεις τις προτάσεις με –τε ή –ται.

Προς το τέλος του παιχνιδιού η αγωνία των θεατών κορυφώνε……….
 Να αναφέρε……… το πρόβλημά σας στο διευθυντή.
 Στο κείμενο δεν αναφέρε……… τίποτα τέτοιο.
 Το τρένο που τρέχε……… να προλάβε………… κατευθύνε……….. στο σταθμό.
 Δε γίνε……… να περιμένε……….. αποτελέσματα χωρίς να προσπαθεί……….
 Η μέση μου πιάνε………. όταν είμαι πολλή ώρα καθιστή.



9. Γράψε τους ρηματικούς τύπους των ρημάτων της παρένθεσης, στο ίδιο πρόσωπο και στον ίδιο αριθμό της οριστικής.
(τεντώνουμε, χάνεις, ζαλίζεσαι, ποτίζω, σκάβουν, πληρώνει, διορθώνουμε)

Ενεργητικός
αόριστος
Ενεργητικός
Συντελεσμ. Μελλ.
Παθητικός
αόριστος
Παθητικός
Συντελεσμ. Μελλ.
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________
___________
______________
___________
_____________



10. Να συμπληρώσεις σωστά τις παρακάτω στήλες με το συντελεσμένο μέλλοντα.

Ρήμα

Ενεργητική Φωνή
Παθητική φωνή
·     κινώ
θα έχω κινήσει
θα έχω κινηθεί
·     σημειώνουμε
_______________
__________________
·     εξαντλείτε
_______________
__________________
·     κατασκευάζει
_______________
__________________
·     επηρεάζουμε
_______________
__________________
·     μεταφέρεις
_______________
__________________
·     προσαρμόζεις
_______________
__________________

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου