Πέμπτη 30 Αυγούστου 2012

Σχεδιαγράμματα στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία Γ' Γυμνασίου - Ενότητα 17 - Η διακυβέρνηση του ελληνικού κράτους από τον Ιωάννη Καποδίστρια

ΕΝΟΤΗΤΑ 17
                                 Η διακυβέρνηση του ελληνικού κράτους
                                από τον Ιωάννη Καποδίστρια (1828-1831)
Η άφιξη του Καποδίστρια στην Ελλάδα
Ο Ι. Καποδίστριας εκλέχτηκε Κυβερνήτης της Ελλάδας από την Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας και ήρθε στο Ναύπλιο τον Ιανουάριο του 1828. Η  κατάσταση στην οποία βρισκόταν η χώρα ήταν τραγική:
·      Η χώρα ήταν ερειπωμένη και ο λαός εξαθλιωμένος.
·      Ληστές και πειρατές έλεγχαν μεγάλες περιοχές της χώρας.
·      Ο αιγυπτιακός στρατός κατείχε εδάφη της ΝΔ Πελοποννήσου και ο τουρκικός στρατός κατείχε εδάφη της Στερεάς Ελλάδας.
Οι ενέργειες του Καποδίστρια ως Κυβερνήτη της Ελλάδας:
Πολίτευμα και διοίκηση:
·      Συγκέντρωσε όλες σχεδόν τις εξουσίες στο πρόσωπό του.
·      Ανέστειλε την ισχύ του συντάγματος της Τροιζήνας.
·      Διόριζε ο ίδιος τους υπουργούς και τα μέλη του Πανελληνίου.
Ένοπλες δυνάμεις:
·      Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την οργάνωση τακτικού στρατού με διπλό σκοπό:
-          την εκκαθάριση της Στερεάς Ελλάδας από τον τουρκικό στρατό,
-          την αντιμετώπιση της ληστείας και της πειρατείας.
·      Στον τακτικό στρατό αξιοποιήθηκαν και ορισμένοι από τους αγωνιστές.
·      Δημιουργήθηκε ο Λόχος των Ευελπίδων, ένα είδος στρατιωτικής σχολής.
·      Έγιναν τα πρώτα βήματα για την οργάνωση τακτικού πολεμικού ναυτικού.
·      Καταπολεμήθηκε η πειρατεία, χάρη στη δράση του Μιαούλη.
Οικονομία:
·       Σχημάτισε ένα πρώτο κρατικό ταμείο.
·       Ίδρυσε Τράπεζα με τη βοήθεια του Εϋνάρδου και έκοψε νόμισμα, το Φοίνικα.
·       Εφάρμοσε αυστηρή λιτότητα στις κρατικές δαπάνες.
·       Επιχείρησε να εκσυγχρονίσει τη γεωργία με νέες καλλιέργειες και μεθόδους. 
Εκπαίδευση:
·      Το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, στο οποίο λειτουργούσαν:
-          τρία αλληλοδιδακτικά σχολεία με τέσσερα χρόνια φοίτησης (δημοτικά),
-          τρία ελληνικά με τριετή φοίτηση (γυμνάσια),
-          αρκετά χειροτεχνία (επαγγελματικές σχολές),
-          το Πρότυπον Σχολείον (για τους δασκάλους των αλληλοδιδακτικών).
·      Το Κεντρικόν Σχολείον (για σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού).
·      Το Πρότυπον Αγροκήπιον, γεωργική σχολή στην Τίρυνθα.
Ο Καποδίστριας  δεν προχώρησε άμεσα στην ίδρυση πανεπιστήμιου.
Η ολοκλήρωση της επανάστασης (1829):
·      Εκκρεμούσαν δύο σοβαρά ζητήματα:
-          ο βαθμός ανεξαρτησίας της χώρας,
-          ο καθορισμός των συνόρων της.
·      Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητο κράτος με το Πρωτόκολλο του Λονδίνου στις 3 Φεβρουαρίου 1830. 
·      Τα βόρεια σύνορα του κράτους ήταν η γραμμή Αμβρακικού – Παγασητικού.
Η αντιπολίτευση κατά του Καποδίστρια
·      Η πολιτική του Κυβερνήτη αποσκοπούσε στην συγκρότηση ενός ισχυρού συγκεντρωτικού κράτους κατά τα δυτικά πρότυπα. Αυτή η πολιτική, όμως, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις σε:
-          πρόκριτους, πλοιοκτήτες και Φαναριώτες,
-          φιλελεύθερους διανοούμενους, όπως ο Κοραής,
-          Αγγλία και Γαλλία που υποκινούσαν αντικαποδιστριακές κινήσεις.
·       Στις αρχές του 1831 σημειώθηκαν εξεγέρσεις, με αποκορύφωμα την ανατίναξη στον Πόρο από τον Α. Μιαούλη των δύο μεγαλύτερων πολεμικών πλοίων.
·       Κέντρο της αντιπολίτευσης στάθηκε η Ύδρα, όπου η εφημερίδα Απόλλων προπαγάνδιζε τη δολοφονία του Κυβερνήτη.
·       Η ένταση κορυφώθηκε, όταν ο Καποδίστριας φυλάκισε τον πρόκριτο της Μάνης Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, θεωρώντας τον υπεύθυνο για αντικυβερνητικές ενέργειες.
·       Στις 27 Σεπτεμβρίου 1831 ο αδελφός και ο γιος του Πετρόμπεη Μαυριμιχάλη δολοφόνησαν τον Καποδίστρια.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου